SI-BEHANDELING
Wat is het doel van SI-behandeling?
Sensorische intergratie / informatieverwerkingstherapie draagt bij aan de voorwaarden om iets te kunnen leren. Kinderen oefenen niet direct vaardigheden maar leren nieuwe strategieen waardoor de mogelijkheden tot doelmatig handelen vergroot worden en aangepast aan de taak en de omgeving.
SI & Ervaringsgerichte behandeling
Deze vorm van behandelen kan zeer goed gecombineerd worden met psychomotorische kindertherapie omdat beide therapievormen gebruik maken van een ervarings- en bewegingsgerichte behandelvorm waarbij het lijf centraal staat. Door aan te sluiten bij de innerlijke drijfveer van een kind ontdekt het kind spelend zijn mogelijkheden in en met de wereld om hem heen.
Voor wie?
Sommige kinderen hebben moeite met het waarnemen en verwerken van informatie uit de omgeving, waardoor allerlei activiteiten in het dagelijks leven moeizaam verlopen. Dit kan zich uiten op verschillende manieren:
- Problemen met aanraking (verzorging, douche, haren wassen, blote voeten, niet aangeraakt willen worden).
- Problemen met bewegen (evenwicht, angst om te bewegen, zoekt steeds beweging op, kan niet stil zitten).
- Problemen met visuele en /of auditieve informatie (snel afgeleid zijn, schrik van geluiden/ licht, maakt lawaai of reageert niet op geluiden).
- Problemen met smaak en / of geur (bijv. voorkeur voor bepaald eten, likken of kauwen aan voorwerpen)
Behandeling
In de therapie worden neurobiologische principes verbonden met de normale ontwikkeling van gedrag in brede zin, zowel motorisch, sociaal-emotioneel als cognitief, wat tevens de gedragscomponenten zijn die binnen de PMKT toegepast worden. Het kind leert zintuiglijke ervaringen op te nemen en te integreren. De zintuiglijke verwerking van prikkels wordt bevordert door evenwichtsprikkels, tastprikkels en bewegen (informatie uit spieren en gewrichen) te combineren. Dit is voorwaarde voor het ontwikkelen van een juist lichaamsbeeld en houdingscontrole waardoor kinderen meer mogelijkheden krijgen om een gevoel van autonomie ( “ik ben en kan zelf”) en competentie (“ik kan zelf”) te ontwikkelen.
Doormiddel van een vragenlijst, observaties en testen wordt inzicht verkregen welke sensorische informatie het kind gebruikt en/of welke vermeden wordt, welke bedreigend is of welke informatie het kind opzoekt en helpt om activiteiten en/of taken te volbrengen.
Binnen de behandeling kan, in overleg met u, contact opgenomen worden met school zodat ook de omgeving in kan spelen op wat uw kind nodig heeft om goed te functioneren. Indien nodig kan gebruik gemaakt worden van hulpmiddelen zoals zitkussens, vezwarings- en kauwmaterialen. Deze zijn altijd ondersteunend en geen doel op zich.
Doormiddel van een vragenlijst, observaties en testen wordt inzicht verkregen welke sensorische informatie het kind gebruikt en/of welke vermeden wordt, welke bedreigend is of welke informatie het kind opzoekt en helpt om activiteiten en/of taken te volbrengen.
Binnen de behandeling kan, in overleg met u, contact opgenomen worden met school zodat ook de omgeving in kan spelen op wat uw kind nodig heeft om goed te functioneren. Indien nodig kan gebruik gemaakt worden van hulpmiddelen zoals zitkussens, vezwarings- en kauwmaterialen. Deze zijn altijd ondersteunend en geen doel op zich.