Psychologische behandeling
Alle kinderen en jongeren lopen weleens vast in hun ontwikkeling, gedachten, emoties en/of gedrag. In veel situaties en bij de meeste kinderen/jongeren gaat dit vanzelf weer over. Soms gebeurt dit niet en dan kan hulp van anderen fijn zijn, bijvoorbeeld in de vorm van psychologische behandeling.
Psychologische behandeling is een proces van samenwerken. Daarbij gaan onze psychologen/orthopedagogen in gesprek met het kind/de jongere en zijn of haar ouder(s)/verzorger(s) en het netwerk om het kind heen. Zo kan samengewerkt worden aan verandering.
Psychologische behandeling is een proces van samenwerken. Daarbij gaan onze psychologen/orthopedagogen in gesprek met het kind/de jongere en zijn of haar ouder(s)/verzorger(s) en het netwerk om het kind heen. Zo kan samengewerkt worden aan verandering.
Drie fases van psychologische behandeling:
Beginfase (intake, onderzoek en strategie)
Bij de start wordt in een of meerdere gesprekken een goed beeld gevormd van de klachten, het ontstaan en de levensgeschiedenis van een kind/jongere (en zijn/haar systeem). Dit wordt de onderzoeksfase genoemd. Het is hierbij belangrijk dat het kind en diens omgeving een klik hebben met de betrokken psycholoog/orthopedagoog en zich vertrouwd en veilig voelen bij de setting. Daarna wordt er afhankelijk van de klachten en hulpvragen een behandelplan opgesteld. Hierin staat de veranderwens centraal en worden gezamenlijk behandeldoelen geformuleerd. Ieder kind en het systeem daaromheen is anders en daarom is iedere behandeling maatwerk. Afhankelijk van het soort en de ernst van de klachten, de ervaring van de behandelaar, de voorkeur en wensen van het kind en zijn/haar omgeving wordt er een behandelmethode gekozen. Soms is aanvullend psychologisch onderzoek nodig om tot een zorgvuldige diagnose en behandeladvies te komen. Een goed diagnostisch beeld kan helpend zijn om de juiste aanpak te bepalen.
Behandelfase
Wanneer het behandelplan is opgesteld en afspraken zijn gemaakt over bijvoorbeeld frequentie en wie betrokken worden, volgt een periode waarin de behandeling wordt geboden. Behandelsessies zijn veelal wekelijks of om de week (+/- 50 minuten). Ongeveer iedere vier tot zes maanden wordt het traject geëvalueerd met de betrokkenen en wordt het plan eventueel bijgesteld.
Regelmatig vindt er naast psychologische behandeling nog andere hulpverlening plaats binnen MOEV (vaktherapie of gezinsbehandeling). We vinden het hierbij belangrijk dat de lijntjes kort zijn tussen de betrokken behandelaren en dat waar nodig gezamenlijke sessies plaatsvinden, zodat er sprake is van een geïntegreerd, systemisch aanbod.
Mochten er externe hulpverleners betrokken zijn, wordt tevens de samenwerking en afstemming gezocht.
Regelmatig vindt er naast psychologische behandeling nog andere hulpverlening plaats binnen MOEV (vaktherapie of gezinsbehandeling). We vinden het hierbij belangrijk dat de lijntjes kort zijn tussen de betrokken behandelaren en dat waar nodig gezamenlijke sessies plaatsvinden, zodat er sprake is van een geïntegreerd, systemisch aanbod.
Mochten er externe hulpverleners betrokken zijn, wordt tevens de samenwerking en afstemming gezocht.
Afrondende fase
Als de doelen (bijna) zijn behaald, komt de afrondende fase waarin gewerkt wordt aan het verstevigen van de vaardigheden en het inbedden van inzichten en vaardigheden binnen het dagelijkse functioneren. Ook komt terugvalpreventie aan bod, zodat het gezin weer op eigen kracht verder kan.
Binnen MOEV wordt met de volgende psychologische behandelmethoden gewerkt:
Psycho-educatie
ACT
IMH-behandeling
CGT (o.a. COMET)
Traumabehandeling (o.a. EMDR)
Binnen MOEV wordt met de volgende psychologische behandelmethoden gewerkt:
Psycho-educatie
ACT
IMH-behandeling
CGT (o.a. COMET)
Traumabehandeling (o.a. EMDR)