Ouder-Kind Interactie Bewegingsspel (OKI-B)
een kortdurende ervaringsgerichte behandeling voor ouder en kind
OKI-B is een behandelmethode voor kinderen van 3 maanden tot de leeftijd van 8 à 9 jaar, welke zich middels bewegingsspelvormen richt op verschillende ontwikkelingsdomeinen en de ouder-kind relatie. Het is een methode gebaseerd op Sherborne Developmental Movement (SDM) en kan ingezet worden bij een breed scala aan hulpvragen, zoals bij kinderen met teruggetrokken gedrag, bij boos/opstandig gedrag en bij regulatieproblemen en ADHD. Doel is om een veilige, afgestemde en plezierige relatie tussen een kind en zijn primaire verzorger te ontwikkelen of versterken, zodat het kind tot optimale ontwikkeling kan komen.
Hoe ziet een OKI-B behandeling eruit?
OKI-B bestaat enerzijds uit ervaringsgerichte spelsessies van opvoeder en kind samen. Anderzijds wordt er feedback geboden aan de hand van video-opnames gemaakt tijdens de sessies. OKI-B vindt plaats in 10 tot 14 sessies, waarbij opvoeder(s) en kind samen aanwezig zijn. Daarnaast vinden er oudergesprekken plaats waarin videofeedback wordt geboden. De behandeling kent een observatiefase van 2 sessies (ook los in te zetten als diagnostiek om zicht te krijgen op de ouder-kind interactie/hechtingsrelatie), een uitvoerende fase van 6 tot 10 sessies en een afrondende fase van 2 sessies. In de spelsessies worden aan opvoeder en kind allerlei bewegingsspelvormen aangeboden, die enerzijds inspelen op de relatie tussen opvoeder en kind en anderzijds op de ‘body mastery’ van het kind.
Binnen OKI-B wordt er gewerkt met de verschillende relatievormen uit Sherborne: ‘zorgen-voor-relaties’ (een persoon draagt zorg voor de ander), ‘tegen-elkaar-relaties’ (twee personen onderzoeken hun kracht aan elkaar, terwijl ze rekening blijven houden met de ander) en ‘te-samen-relaties’ (relaties die wederzijdse afhankelijkheid en ondersteuning vereisen).
Door middel van spelvormen die inspelen op deze relatievormen, worden opvoeders in de gelegenheid gesteld om in een veilige, gecontroleerde omgeving spelenderwijs positieve opvoedingsvaardigheden te oefenen en hun sensitiviteit naar het kind te vergroten. Ze worden daarbij direct ondersteund door de behandelaar die tevens een belangrijke modeling-functie heeft voor wat betreft sensitiviteit. Het kind krijgt de mogelijkheid om in de sessie zijn responsiviteit te vergroten en positieve en plezierige ervaringen op te doen met zichzelf en met de opvoeder; ervaringen die niet van nature tot stand zijn kunnen komen of gestagneerd zijn geraakt. De video-feedback bestaat eruit, dat opvoeders door middel van reflectie op hun eigen handelen tijdens de sessies, meer gevoeligheid ontwikkelen voor de contact- en communicatiesignalen van het kind en daarop adequate reacties leren geven. In volgende spelsessies kunnen ze deze reacties oefenen en ervaren. De behandelaar stimuleert de ouder ook om de invloed van de eigen jeugd te begrijpen op het patroon van opvoeden en verzorgen van hun kind.
Binnen de OKI-B behandeling kan de behandelaar ook elementen vanuit Theraplay inzetten. Dit is een soortgelijke ervaringsgerichte en speelse vorm van ouder-kind behandeling.
Binnen OKI-B wordt er gewerkt met de verschillende relatievormen uit Sherborne: ‘zorgen-voor-relaties’ (een persoon draagt zorg voor de ander), ‘tegen-elkaar-relaties’ (twee personen onderzoeken hun kracht aan elkaar, terwijl ze rekening blijven houden met de ander) en ‘te-samen-relaties’ (relaties die wederzijdse afhankelijkheid en ondersteuning vereisen).
Door middel van spelvormen die inspelen op deze relatievormen, worden opvoeders in de gelegenheid gesteld om in een veilige, gecontroleerde omgeving spelenderwijs positieve opvoedingsvaardigheden te oefenen en hun sensitiviteit naar het kind te vergroten. Ze worden daarbij direct ondersteund door de behandelaar die tevens een belangrijke modeling-functie heeft voor wat betreft sensitiviteit. Het kind krijgt de mogelijkheid om in de sessie zijn responsiviteit te vergroten en positieve en plezierige ervaringen op te doen met zichzelf en met de opvoeder; ervaringen die niet van nature tot stand zijn kunnen komen of gestagneerd zijn geraakt. De video-feedback bestaat eruit, dat opvoeders door middel van reflectie op hun eigen handelen tijdens de sessies, meer gevoeligheid ontwikkelen voor de contact- en communicatiesignalen van het kind en daarop adequate reacties leren geven. In volgende spelsessies kunnen ze deze reacties oefenen en ervaren. De behandelaar stimuleert de ouder ook om de invloed van de eigen jeugd te begrijpen op het patroon van opvoeden en verzorgen van hun kind.
Binnen de OKI-B behandeling kan de behandelaar ook elementen vanuit Theraplay inzetten. Dit is een soortgelijke ervaringsgerichte en speelse vorm van ouder-kind behandeling.