MOEV
  • Home
  • Vaktherapie
  • Aanbod
    • VGT (Vaktherapeutische Gezinstherapie)
    • Psychomotorische (Kinder)therapie
    • Speltherapie
    • Beeldende therapie
    • Muziektherapie
    • Dramatherapie
    • SI-therapie
    • Systeemtherapie / gezinsbehandeling
    • RVT (Rouw- en verliestherapie)
    • Diagnostiek
  • Vergoedingen
    • Huisarts / Jeugdarts
    • Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
    • PGB
    • Zorgverzekering
    • Onderaanneming
    • Particulier
  • MOEV-ERS!
  • Aanmelden
  • Amarant
  • Werken bij MOEV?
  • Upload
Foto

DRAMATHERAPIE

Dramatherapie

Dramatherapie is een ervaringsgerichte therapiewerkvorm. Deze therapievorm biedt de mogelijkheid om in een veilige omgeving je gedrag te ontdekken, te begrijpen, te erkennen maar biedt ook de mogelijkheid om nieuw gedrag te oefen en uit te proberen. Ook het vormgeven aan een interne wereld kan inzichtelijk werken binnen dramatherapie. Hierdoor is dramatherapie een mooie werkwijze voor kinderen en jongeren om in hun eigen ‘creatieve’ wereld zichzelf te leren kennen en zich te uiten.  

Binnen dramatherapie kan er gewerkt worden met verkleedkleren, poppen, rollenspel, tekenen, voorwerpen, verhalen, spelletjes en fantasie. Maar ook het uitspelen van een situatie uit het echte leven, het wisselen van rollen (een ander perspectief zien) en het spelen van een gewenste uitkomst wordt ingezet binnen dramatherapie.

Dramatherapie kan in individuele, groeps- of in een systeemsetting worden gegeven.

De therapeut

Ieder kind/ jongere is anders wat maakt dat de therapeut een open blik heeft en het kind/ de jongere wilt begrijpen in zijn/haar denk wijzen. Wat wij denken heeft grote invloed op hoe wij handelen. Door de denkwijzen te begrijpen, wordt de reden van het gedrag ook duidelijk. Ons gedrag en de gevolgen daarvan worden dan erkent. Hierdoor ontstaat er ruimte om te kijken naar hoe we de gevolgen van ons gedrag op een positieve manier kunnen veranderen. De therapeut beweegt mee met de interesses van het kind/de jongere. Na het opbouwen van een werkrelatie wordt er binnen de therapie gekeken naar de hulpvraag. Samen met de therapeut wordt er gekeken, geoefend en gereflecteerd. 
 
Het doel van de therapie is gevoelens en emoties leren (h)erkennen en deze op een passenede manier te leren uiten, zodat je jezelf maar ook andere jou beter leren begrijpen. Daarnaast wordt er ook inzicht geven in eigen gedrag, de gevolgen daarvan en hoe je op verschillende manieren met je gedrag om kan gaan. Kortom het spelenderwijs leren in een ‘doen als of’ setting.

De drie fases van therapie

Foto
Beginfase:
​Onderzoek

De therapie start met de onderzoeksfase, ook wel de opbouwende fase genoemd.

In deze fase wordt altijd een onderzoek gedaan om de hulpvraag van het kind / de jongere duidelijk in kaart te  brengen.

Om een positieve relatie op te bouwen met het kind / de jongere dient de therapeut oog te hebben voor de basisbehoeften van het kind / de jongere. Het kind / de jongere moet gevoed worden met aandacht, gezien en gehoord worden in wat het nodig heeft. In deze beginfase biedt de therapeut basisveiligheid voor het kind / de jongere om de positieve relatie tot stand te laten komen.
Foto
Middenfase:
De relatie

Het kind / de jongere heeft steun nodig in de vorm van bevestiging, begrip en erkenning. Bovendien dient de therapeut het kind / de jongere te beschermen tegen overspoelende emoties (dit doet de therapeut door het stressraam van het kind / de jongere te reguleren en/of door te voorkomen dat het kind / de jongere van streek raakt).

(Toe)vertrouwen
​

Wanneer in de therapie aan al deze basisbehoefte van het kind / de jongere is voldaan, ontstaat er een vertrouwensrelatie tussen het kind / de jongere en de therapeut en biedt de praktijkruimte een milieu waar het kind / de jongere zich veilig kan voelen, zich kan ontspannen en zich kan openen. De therapeut volgt het kind / de jongere nu in zijn gedrag. Hierbij is de therapeut betrouwbaar, voorspelbaar en benoemt de handelingen en emoties van het kind / jongere. Het kind / de jongere kan eropuit gaan en wordt ondernemender. De therapeut heeft aandacht en leeft mee. Wanneer de therapeut een rol toebedeeld krijgt in de interactie met  het kind / de jongere, vraagt hij het kind / de jongere hoe hij deze rol mag invullen. Zo krijgt het kind / de jongere de regie en kan het genieten van zijn eigen kracht en mogelijkheden.
Foto
Eindfase:
De gedragsverandering

De therapeut geeft het kind / de jongere de ruimte om binnen zijn spel op zoek te gaan naar oplossingen voor de tegenvallers en frustraties. Binnen de veiligheid van de therapeutische setting nodigt de therapeut het kind / de jongere uit om te experimenteren met ander, nieuw gedrag. Het kind / de jongere leert steeds beter zijn eigen gedrag te reguleren. Zo nodig is de therapeut nog een externe affectregulator. De therapeut sluit aan bij het (sociaal-emotionele) niveau van de ontwikkeling van het kind / de jongere en past doelgerichte interventies toe. 

In je lijf komen

Al bewegend en voelend leert het kind / de jongere zijn lichaamssensaties te koppelen aan zijn emoties. Binnen de muziektherapie wordt er gewerkt met kinderen / jongeren aan een positief zelfidee door het kind succeservaringen op te laten doen. Gelijkertijd staat de therapeut met het kind / de jongere stil bij wat het kan, wil, denkt en voelt. Hierdoor groeit het zelfbesef van het kind / de jongere.

Transfer

Met een realistisch zelfbeeld kan het kind / de jongere eventueel noodzakelijke veranderingen van zijn gedrag vrijwillig (zonder dwang of straf), van binnenuit nastreven. Via ‘verwoording’ van de ervaringen en van de bewustwordingen in de omgang met de therapeut, krijgt het kind / de jongere taal voor zijn ervaringen en kan hij erover gaan denken en vertellen met meer abstracte begrippen. Door variatie en herhaling in de ervaringen zullen zich op breinniveau andere mentale modellen vormen.

De kracht van dramatherapie

In spel creëer je afstand tot de realiteit hierdoor is het makkelijker om naar een situatie/gedrag te kijken. Het gaat namelijk in eerste instantie niet om jezelf maar om het karakter/rol die gespeeld wordt. Dit karakter of deze rol kan dingen doen die je, als jezelf, niet zou doen of durven. Maar als het kan spelen, kan je het in het echte leven ook. De kracht van het spel, is de kracht van dramatherapie. 
Contact

CONTACTPERSOON VOOR O.A. CONTRACTEN | SAMENWERKINGEN

Directeur MOEV
​​Nick Vissers
06 48 96 36 77
nick@praktijkmoev.nl​

Locatie Breda | Gemeente Breda

​Regio- en Locatiemanager
Angie Holla
06 11 09 70 84
angie@praktijkmoev.nl

Locatiemanager Breda
​Peter Remmen
06 23 18 38 30
peter@praktijkmoev.nl​
Bezoekadres
Paardeweide 12 | 4824 EH | Breda

Postadres
Marktstraat 8a | 4921 BG | Made
De praktijk is gevestigd op het terrein van de Paardeweide.
Bij de entree van het terrein kunt u met de trap naar de 1e etage en komt u bij MOEV.
​​
​Gratis parkeren voor de deur of aan de straat.

Locatie Made | Gemeente Drimmelen

Locatiemanager
​Nina van der Eerden
​06 23 46 75 46
nina@praktijkmoev.nl

Locatiemanager
Jolijn van Weert
​06 19 73 08 62
jolijn@praktijkmoev.nl​​​​
Bezoekadres
Marktstraat 8a | 4921BG | Made

Postadres
​Marktstraat 8a | 4921 BG | Made
De praktijk is gevestigd in de winkelstraat van Made.


Gratis parkeren voor de deur.
​
Deze locatie is toegankelijk voor mindervalide. 

​LOCATIE Drimmelen | GEMEENTE DRIMMELEN

Locatiemanager
​Nina van der Eerden
​06 23 46 75 46
nina@praktijkmoev.nl

Locatiemanager
Jolijn van Weert
​06 19 73 08 62
jolijn@praktijkmoev.nl​​​​
Bezoekadres
't Fort 1 | 4924ER  | Drimmelen

Postadres
​Marktstraat 8a | 4921 BG | Made
​Onze gymzaal is gevestigd in de voormalige basisschool 't Klaverblad in Drimmelen nu beter bekend als Ons Dorpshuys.

Gratis parkeren voor de deur.
​
Deze locatie is toegankelijk voor mindervalide. ​

Locatie Raamsdonk | Gemeente Geertruidenberg

Locatiemanager
​Nina van der Eerden
​06 23 46 75 46
nina@praktijkmoev.nl

Locatiemanager
Jolijn van Weert
​06 19 73 08 62
jolijn@praktijkmoev.nl​​​
Bezoekadres
Kerkplein 5 | 4944XD | Raamsdonk

Postadres
​Marktstraat 8a | 4921 BG | Made
De praktijk is gevestigd op de 1e etage van het OMC in Raamsdonk.

​Gratis parkeren voor de deur.
​
Deze locatie is toegankelijk voor mindervalide. 


​

Locatie Tilburg | Gemeente Tilburg E.O.

Locatiemanager Tilburg
Nienke Ekelenkamp
06 16 56 44 08
nienke@praktijkmoev.nl 

​Locatiemanager Tilburg
Jeske de Cock
06 39 81 54 31

​jeske@praktijkmoev.nl
Bezoekadres
Statenlaan 4 | 5042RX | Tilburg

Postadres
​Marktstraat 8a | 4921 BG | Made
De praktijk is gevestigd op de 1e etage, te bereiken via de zij ingang


Gratis parkeren voor de deur.
​
Deze locatie is toegankelijk voor mindervalide. ​.


AVG & Klachtenafhandeling MOEV

Privacystatement MOEV
File Size: 179 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Klachtenregeling MOEV '23
File Size: 251 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden


Foto
BTW Vrijgesteld als docent
Foto


​​AGB Praktijk
90067990

KVK

78428122

BTW
NL002020374B36
Foto
Foto
Foto
Psychomotorische kindertherapie 
Prestatiecode
24515
Foto

​Beroepsverzekeraar Aanvullende Therapeuten
Foto
  • Home
  • Vaktherapie
  • Aanbod
    • VGT (Vaktherapeutische Gezinstherapie)
    • Psychomotorische (Kinder)therapie
    • Speltherapie
    • Beeldende therapie
    • Muziektherapie
    • Dramatherapie
    • SI-therapie
    • Systeemtherapie / gezinsbehandeling
    • RVT (Rouw- en verliestherapie)
    • Diagnostiek
  • Vergoedingen
    • Huisarts / Jeugdarts
    • Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
    • PGB
    • Zorgverzekering
    • Onderaanneming
    • Particulier
  • MOEV-ERS!
  • Aanmelden
  • Amarant
  • Werken bij MOEV?
  • Upload